PhDr. Michal Kaliňák


srdečne vás vítam


vítam aj tých čo môj web navštívili omylom :),
keď sú slovenské mestečká šikovné (SME),
prihraničné nákupy nestačia (PRAVDA),
po vzore zdieľanej ekonomiky očakávajme zdieľanú samosprávu (JOJ),
šancou pre malé obce môžu byť mikroregióny (TASR).







nový shopping a dve strany mince

v stránkach prešovského večerníka aj na sociálnych sieťach sa po nedávnom verejnom prerokovaní začína živá diskusia o nákupnom centre v srdci mesta. prešov je investične tak podvyživený, že radnica srší optimizmom tam, kde by mala byť mimoriadne rozvážna.

nejasný osud hlavnej
podnikatelia na hlavnej ulici sa výstavbou veľkého nákupného centra dostanú do kritickej situácie. ich kaviarničky, predajne a služby pohltí nový shopping. tu ale nejde o to, že ďalšia konkurencia automaticky znamená lepšie pre prešovčana. tá ich jednoducho prevalcuje. doplatia na to podnikatelia, nájomcovia, vlastníci budov.
radnica by preto mala jasne pomenovať, či vôbec chce chrániť doterajšie podnikanie v centre. úvahy o stovkách ďalších pracovných miestach pôsobia atraktívne, ale nie sú celkom korektné. časť pracovných síl sa jednoducho iba štatisticky presunie. ľudia na hlavnej ulici prídu o prácu a pracovné miesta budú na jednej adrese. teda aspekt zamestnanosti nie je celkom relevantný. hlavne keď už teraz nikto nedokáže povedať, o koľko sa zníži v meste nezamestnanosť.

doprava ako poprava
prešov vďaka dopravným zápcham má svoje stále miesto v dopravných servisoch. tu ale neplatí, že aj zlá reklama je reklama. ľudia na štefánikovej či kúpeľnej už teraz veľmi dobre vedia, čo je parkovanie bez ručnej brzdy – aby ich sused mohol odtlačiť, keď potrebuje odísť skôr.
tu ale nejde len o parkovaciu politiku, ale o celkovú dopravnú priepustnosť. nový shopping, ak bude rásť na hranice svojich limitov prinesie ďalšie spomalenie dopravy. viac áut v centre, dlhšie na červenú, neskôr domov. šoférovanie našimi ulicami nemá byť vyhliadková jazda. doprava pre vodičov a spolucestujúcich už pôsobí ako poprava. a pritom už máme problém povedať, kedy je v meste dopravná špička. asi drvivú väčšinu pracovného dňa.

nie sme las vegas
nákupné centrá sú o službách, o aktívnom trávení voľného času. nie o výrobe, od ktorej sa odvíja míňanie a spotreba. niekde sa peniaze musia zarobiť, aby sa inde mohli míňať. prešov nikdy nebude mať nič spoločné s las vegas, ktoré je iba o službách. tam sa míňa a inde sa zarába. preto je potrebné si vyjasniť priority v hospodárskej politiky mesta. najskôr treba lákať investorov a potom všetko ostatné.
definitívna podoba výstavby nového shoppingu zatiaľ nie je. treba sa však sústrediť na to, čo prešovčania potrebujú najviac. kým voľný čas trávia hľadaním zamestnania na pracovných portáloch a veľa času si „užívajú“ v dopravných zápchach, je zrejmé, že toto nákupné centrum nie je pre prešovčanov prvá ani druhá priorita. táto investícia sú dve strany mince.  

(PREŠOVSKÝ VEČERNÍK, 20. december 2016)